5 vinkkiä miten laadit ajankohtaisia uutisia nettisivuillesi!

Ei meillä ole mitään tiedotettavaa…Kuulostaako tutulta? Onko verkkosivuillanne paikka uutisille, mutta uutiset koostuvat lähinnä vuosittaisista Hyvän Joulun -toivotuksista? Näin käy helposti, kun kukaan ei kerkiä laatimaan järkevämpää tiedotettavaa tai keksi mitään julkaisemisen arvoista. 

Ajankohtaista -osio on nettisivuilla usein ihan syystä. Sivustolla vierailevalle ajantasalla oleva uutisosio kertoo yrityksen elinvoimaisuudesta: tuolla tapahtuu! Osiolla on myös iso merkitys hakukonenäkyvyydelle, sillä se on usein niitä ainoita päivittyviä kohtia sivustolla – ja Googlehan tykkää aktiivisuudesta. Sinänsä epäloogista, että moni yritys satsaa jopa tuhansia euroja maksulliseen hakukonemarkkinointiin, kun samaan tulokseen voisi päästä hyvällä uutismateriaalilla ilmaiseksi. Oikein oivallettuna osio toimii väylänä niin ulkoiselle kuin sisäiselle tiedottamiselle, se pelittää myös rekrytointikanavana tai sen avulla voi jakaa positiivisia asiakaskokemuksia. Älä siis aliarvioi tämän osion voimaa!

Miten niitä uutisia sitten voisi keksiä? Kun ei tunnu olevan mitään asiaa?

1. Aina on asiaa

Kriteerien lasku usein auttaa. Uutisen ei tarvitse kertoa miljoonakaupasta tai mittavasta konehankinnasta, näitä luonnollisesti kun ei kovinkaan usein vuodessa tapahdu. Sen sijaan mieti, mitä pienempiä yrityksessä oikeasti tapahtuu:

– Jääkö joku pitkäaikainen työntekijä juuri eläkkeelle? Kerro hänen tarinansa ja kiitä urasta!
– Onko taloon tullut uusia ihmisiä? Esittele heidät!
– Siirryittekö juuri energiaystävälliseen tuotantoon? Kirjoita tästä! 
– Onko teillä joku erityisen hyvä asiakassuhde? Kerro millainen!
– Virkistyspäivä tulossa? Kerro miten teidän firmassa pidetään työporukalla hauskaa!

2. Kerro yrityksestäsi

Jokaisesta firmasta on aina enemmän kerrottavaa kuin perustamisvuosi, liikevaihto ja paikkakunta. Työstättekö jotain erityisiä materiaaleja? Onko teillä joku muista poikkeava työvaihe tuotannossa? Voisiko jonkun tuotteenne esitellä? Oletteko saaneet jonkun harvinaisemman sertifikaatin? Onko työyhteisössä jotain poikkeavaa käytäntöä, kuten joka perjantainen aamupala tai Polkupyörällä töihin -päivä? 

3. Jaa muita uutisia

Näitkö hyvän artikkelin Kauppalehdessä tai Tekniikan maailmassa? Löysitkö hyvän blogikirjoituksen tai kirjoittiko asiakkaasi juuri teitä koskevan uutisen kotisivuilleen? Lainaa näitä! Muista noudattaa hyvää tapaa ja merkitse alkuperäinen lähde sekä mielellään linkki lähteeseen. Kysy lupa kuvien käyttöön. Linkitä toisten yritysten sivuille, hyödyt ristiinlinkityksestä omassa hakukonenäkyvyydessäsi ja saat verkostosi vaikuttamaan laajemmalta.

Tee esimerkiksi näin:

”Suomalainen Nordic Insect Economy Oy tiedotti tiistaina perustavansa Loviisaan hyönteisiä elintarvikkeeksi kasvattavan tehtaan. Tehdas tulee Strömforsin yrityspuiston vanhaan Schneider Electric -yhtiön tehtaaseen ja tuotannon on määrä alkaa jo keväällä 2018. Yhtiö ilmoittaa tuotantokapasiteetikseen ensimmäisessä vaiheessa kymmeniä tonneja hyönteisiä vuodessa. Tarkoitus on kuitenkin lisätä kapasiteettia nopeaan tahtiin.”

Meidänkin yritys tykkää hyönteisruuasta ja nostetaan peukkua tälle uutiselle!

Artikkeli julkaistu Kauppalehden sivuilla. Alkuperäinen julkaisu täällä.

4. Julkaise kuvia

Aina ei tekstiä vaan synny. Täysin tekstittömät uutiset ei toimi Googlen kannalta, mutta kävijän kannalta nämä voivat olla mielenkiintoisia. Napsi kuvia messuosastosta, tuotannosta, tuotteista, kevään ensimmäisestä perhosesta rappusillanne…Pidä joku linja kuitenkin, ettei uutisenne koostu lemmikkien ja ruoka-annosten kuvista. Katso myös vähän minkälaatusia kuvia julkaiset: pimeät, tärähtäneet, sekavat ja rakeiset kuvat on nou nou.

5. Ulkoista homma

Jos oma näppäryys ei riitä eikä mielikuvitus kuki, löytyisikö yrityksestä joku parempi tähän hommaan? Jos ei, löytyy tähän erikoistuneita yrityksiä maastamme pilvin pimein (myös meiltä asiakkaamme saavat tämän palvelun halutessaan) Ulkopuolinen saattaa nähdä enemmän potentiaalista uutisoitavaa, oma katse on usein vähän turhan valikoiva.