Kuvillakin on äänensävy eli tone of voice
Omien vanhempien vihkikuva joskus 1900- luvun puolivälissä oli tehty vahvalle pahvipohjalle. Lähes mustavalkoinen kuva oli yksityiskohdiltaan väritetty. Hääkimpun neilikat hehkuivat punaisina samoin kuin morsiamen posket ja huulet. Sulhasen jo silloin pakeneva hiusraja oli tummennettu ja takkiin oli maalattu puuttuva nappi. Kuvankäsittelyllä lisättiin kuvaan tenhoa ja äänensävyä, joka vaikuttaa katsojan vuosienkin jälkeen. Nykyaikana kuvan korostukset, siivoamiset, yhdistämiset, manipuloinnit tehdään kuvankäsittely ohjelmalla huomaamattomasti. Kuinka monta henkilökuvaa onkaan päivitetty päätä kroppaan vaihtamalla!
Kuvankäsittelyllä tehdään myös myyntiä ja markkinointia.

Maalataan kuvasta katot ja leikataan nurmikko
Purson opasteessa tehdasalueella kulku ohjeistettiin ilmakuvan pohjalta. Vaikka kuva oli ajankohtainen ja laadultaan hyvä, selkeän ja havainnollisen opasteen kannalta ilmakuva kaipasi tehostusta. Seurasi kuvankäsittelyvaihe, jossa auringonpaahtamat katot maalattiin tasaisesti keskenään samaan sävyyn, pinnat tasoitettiin visuaalisesti häiritsevistä kohdista, linjoja suoristettiin ja ikkunoitakin kirkastettiin. Pihan kulkuväylät saivat siistit reunat, nurmikko leikattiin ja tasoitettiin. Rakennuksen nurkassa oleva tavarakasa siivottiin kokonaan pois. Kuvaan yhdistettiin muu informaatio, jolloin ilmakuva sai oman äänensä kulkuopasteena.

Ennen ja jälkeen kuva kertoo palvelun tuloksen
Katsa paitsi valmistaa vaihteistoja, yritys tarjoaa tuotteille huoltopalvelut ja modernisoinnit. Markkinoinnissa tehokasta tapa on kuvalla kertoa, mikä on vanhan vaihteiston lähtötilanne ja miten se eroaa lopputuloksesta. Henkilökunnalla ei ollut aikaa kuvata vaihteistoa sen saapuessa huoltoon mutta huollon jälkeen kuva otettiin. Ero oli silmin nähtävä mutta ei ikuistettu kuvaksi. Meidän tehtävämme oli jälleen kuvankäsittelyllä valmistaa puuttuva kuva. Tarkoitukseen sopivaa kulunutta ruostepintaa löytyi kuva-arkistosta ja sitä kloonattiin paikka paikalta korvaamaan uutta huollettua vaihteiston pintaa. Työtä vaikeuttivat kuvan varjot, vaihteiston muodot ja materiaalit. Lopputulos noudatti kuitenkin tarkasti todellista lähtötilannetta.
Kuvat: Jari SundgrénTekstit: Raija Sundgrén






