Teollinen markkinointi?
Kun kerromme erikoistuneemme teollisen yrityskentän markkinointiin, on tämä monelle kummastuksen aihe. Tarvitaanko teollisuudessa siis markkinointia? Eikö kaikki mainostoimistot teekään ripsivärimainoksia? Mitä inspiroivaa on jossain hitsaushallissa? Miten ihmeessä olette sellaiseen erikoistumisalaan päätyneet?
Noh. Tähän genreen suuntautuminen on alkanut ikään kuin vahingossa. Yrityksemme perustaja sattuu olemaan alun perin koneistaja, joten oli luonnollista kallistua teollisuuden suuntaan. Vuosien varrella toki on tehty monipuolisesti töitä niin kultakaupoille, ravintoloille kuin keittiöfirmoillekin mutta vahvuutemme on alusta alkaen ollut teollisuudessa. Ajan saatossa lumipallo on pyörinyt ja asiakaskunta koostuu nykyään pääsääntöisesti keskisuurista konepajoista, kansainvälisistä teknologiayrityksistä ja teknisen tukkukaupan yrityksistä.
Pitääkö konepajan mainostaa?
Onko meidän tyyliselle toimistolle sitten oikeasti tarvetta? Mainostavatko konepajat? Kyllä ja kyllä. Tai oikeastaan konepajat eivät niinkään mainosta ja tässä on oikeastaan se suurin ero kuluttajamarkkinointiin – tuotteen tai palvelun myymisen sijaan pyritään vakuuttamaan. Teollisuuden markkinoinnissa pyritään siihen, että asiakkaan asiakas vakuuttuu hyvästä laadusta, sertifioidusta toiminnasta, tuotannon kyvykkyydestä ja henkilöstön osaamisesta. Vakuuttunut asiakas lisää tilausvolyymiaan, keskittää alihankintansa kokonaisvaltaisemmin ja asiakassuhde kestää todennäköisesti pidempään.
Monella meidän potentiaalisella asiakkaalla on perusasiat vähän retuperällä. Ja näinhän sen kuuluukin toisaalta olla – on keskitytty siihen missä ollaan hyviä eli omaan tuotantoon. Meidänhän tehtävä on sitten nostaa yrityksen ulkoinen olemus vastaamaan todellista toimintaa. Ja koska olemme teollisuustoimisto, kuuluu duuniimme vähän enemmänkin kuin logon fiksaus ja nettisivujen sisällöntuotto. Konsultoimme, fiksaamme, kohotamme yrityksen itsetuntoa, verkostoidumme, lujitamme henkilöstön ja hallinnon suhteita, järjestämme ja organisoimme.
Miljoonainvestointeja – isojen asioiden äärellä
Teollisuuden markkinointi on kaikessa mutkikkuudessaan ja erikoisuudessaan kiehtovaa. Monesti ollaan isojen asioiden äärellä. Eräs asiakkaamme esimerkiksi teki miljoonainvestoinnin ja hankki suuren karusellisorvin; meidän tehtävä oli rummuttaa tätä hankintaa, jotta koneelle saataisiin heti koneistettavaa. Siihen projektiin tehtiin sitten niin videot, nettipäivitykset, uutiskirjeet, lehti-artikkelit kuin asennuskuvauksetkin. Sorvi on kohta käyttökunnossa ja koneistettavaa on nyt jonoksi asti!

Jotta esimerkin tyylisiä toimeksiantoja voidaan menestyksekkäästi toteuttaa, pitää itsellä olla vähän jonkinlaista hajua mikä on karusellisorvi ja miten, missä sekä kenelle sitä voi markkinoida. Tästä syystä vietämme aikaa siellä hitsaushalleissa inspiroituen.
